Standardy Ochrony Małoletnich

§1 Postanowienia ogólne

  1. Standardy obejmują aspekty przeciwdziałania krzywdzeniu małoletnich dostosowane do charakteru i rodzaju działalności Izby Rzemiosła i Przedsiębiorczości w Nowym Sączu.
  2. Kontakt personelu z małoletnimi ma miejsce w czasie organizowania  egzaminu czeladniczego oraz wydawania dyplomów kwalifikacji zawodowych i dotyczy małoletnich w wieku powyżej 16 roku życia.
  3. Do stosowania standardów zobowiązany jest cały personel Izby niezależnie od podstawy zatrudnienia i rodzaju wykonywanej pracy, w tym członkowie komisji egzaminacyjnych.

§2 Zasady zapewniające bezpieczne relacje między małoletnim a personelem – zachowania niedozwolone wobec małoletnich;

  1. Personel zobowiązany jest do unikania wszelkich sytuacji, które choćby potencjalnie mogą zwiększyć czynnik ryzyka pokrzywdzenia małoletniego w szczególności pokrzywdzenia przestępstwem przeciwko wolności seksualnej i obyczajności.
  2. W kontakcie z małoletnim zachowuje się odpowiedni dystans fizyczny.
  3.  Nie jest dopuszczalne wchodzenie z małoletnim w relacje wykraczające poza minimum niezbędne do załatwienia sprawy służbowej. Personelowi nie wolno inicjować ani podejmować interakcji, które mogłyby zostać uznane za nieprzyzwoite lub niestosowne,
  4. Unika się sytuacji pozostania w pomieszczeniu sam na sam z małoletnim, szczególnie przy zamkniętych  drzwiach do pomieszczenia,
  5. Zabrania się w obecności małoletniego zachowań werbalnych i niewerbalnych mogących powodować zawstydzenie lub skrępowanie małoletniego w szczególności zabrania się niestosownych żartów lub zwrotów mających podtekst seksualny.

§3 Zasady i procedura podejmowania interwencji w sytuacji podejrzenia krzywdzenia lub posiadania informacji o krzywdzeniu małoletniego oraz osoby odpowiedzialne za składanie zawiadomień o przestępstwie.

  1. W razie podejrzenia, że na terenie Izby dochodzi do krzywdzenia małoletniego przestępstwem każdy członek personelu zobowiązany jest w  miarę posiadanych możliwości udzielić pomocy małoletniemu, w szczególności odizolować małoletniego od sprawcy oraz poinformować o zdarzeniu Dyrektora Biura Izby.
  2. Dyrektor Izby bezzwłocznie zawiadamia Policję o podejrzeniu przestępstwa oraz rodziców lub opiekunów małoletniego, a w razie potrzeby wzywa pomoc medyczną.
  3. Personel zobowiązany jest w miarę możliwości przeciwdziałać utracie dowodów przestępstwa w szczególności zabezpieczyć zapisy monitoringu, zebrać dane osób, które były świadkami zdarzenia, zanotować numery rejestracyjne pojazdu.
  4. Jeżeli podejrzanym jest członek personelu Izby, Dyrektor bezzwłocznie podejmuje działania mające na celu ograniczenie ryzyka powtórnego pokrzywdzenia w szczególności przenosi go do pracy, w której nie występuje kontakt z małoletnimi.
  5. W miarę możliwości Izba udziela małoletniemu wsparcia psychologicznego do czasu przybycia odpowiednich służb lub opiekuna.
  6. Każdy członek personelu, który posiada wiarygodne informacja o pokrzywdzeniu małoletniego ma obowiązek bezzwłocznie przekazać je Dyrektorowi Biura, który w razie stwierdzenia podejrzenia przestępstwa zawiadamia Policję. Jeżeli pokrzywdzenie nie ma charakteru przestępstwa, ale zagraża dobru małoletniego,  Dyrektor zawiadamia Sąd Rodzinny.
  7. W razie nieobecności Dyrektora Biura właściwych zawiadomień dokonuje pracownik – Specjalista ds. administracyjno – samorządowych.
  8. W razie pokrzywdzenia powodującego bezpośrednie zagrożenie życia lub zdrowia małoletniego wezwania Policji lub innych służb ratunkowych dokonuje którykolwiek z członków personelu Izby, a następnie o sprawie zawiadamia Dyrektora Biura.

§ 4 Zasady przeglądu i aktualizacji standardów.

  1. Monitorowanie standardów będzie obywało się przez obserwację i umożliwienie personelowi przekazywania Dyrektorowi uwag dotyczących stosowania standardów i ewentualnych postulatów zmian.
  2. Analizą objęte zostaną następujące zagadnienia:
  3. znajomość procedur przez członków personelu,
  4. występowanie zdarzeń podejrzenia krzywdzenia,
  5. stosowanie i skuteczność procedur,
  6. charakter i przebieg interwencji,
  7. proponowany kierunek i zakres modyfikacji standardów.
  8. Analiza wyników monitorowania będzie się odbywała co dwa lata.
  9. W razie potrzeby do standardów wprowadzone zostaną odpowiednie zmiany.

§ 5 Zakres kompetencji osoby odpowiedzialnej za przygotowanie personelu do stosowania standardów, zasady przygotowania oraz sposób dokumentowania tej czynności.

  1. Za przygotowanie personelu  do stosowania standardów odpowiedzialny jest Dyrektor Biura, który może obowiązki te powierzyć wskazanemu pracownikowi Izby.
  2. Przygotowanie personelu do stosowania standardów polega na udostępnieniu standardów personelowi za pisemnym potwierdzeniem zaznajomienia się z ich treścią.  
  3. Dyrektor lub upoważniony pracownik wyjaśnia personelowi wątpliwości związane ze stosowaniem standardów.

§6 Zasady i sposób udostępniania rodzicom albo opiekunom prawnym lub faktycznym oraz

małoletnim standardów do zaznajomienia się z nimi i ich stosowania.

  1. Standardy udostępniane są na stronie internetowej Izby.
  2. Na tablicy ogłoszeń w siedzibie Izby publikuje się informację o adresie pod którym dostępne są standardy oraz o możliwości zapoznania się z ich treścią w sekretariacie Izby.

§ 7 Osoby odpowiedzialne za przyjmowanie zgłoszeń o zdarzeniach zagrażających małoletniemu i udzielenie mu wsparcia.

Za przyjmowanie zgłoszeń o zdarzeniach zagrażających małoletniemu i udzielenie mu wsparcia odpowiada Dyrektor Biura.

§ 8 Sposób dokumentowania ujawnionych lub zgłoszonych incydentów lub zdarzeń zagrażających dobru małoletniego.

Z każdego ujawnionego lub zgłoszonego incydentu lub zdarzenia zagrażającemu dobru małoletniego,   Dyrektor Biura sporządza zapisek służbowy, który przechowywany jest w siedzibie Izby w sposób zapewniający poufność gromadzonych w nim danych.